torstai 4. huhtikuuta 2013

Vanhempainiltakuulumisia


1.    Vanhempainilta Rahulan koululla 3.4.2013 MUISTIO




1.    Katariinan yleiset asiat:
- koulussamme on  kaksi virkaa auki (1-2 luokan opettaja sekä englannin opettaja. Hakuaika päättyy 11.4. ja valinta pyritään tekemään huhtikuun aikana.

- pihakeinuhanke (lahjoitukset Matti Piispa ja Tero Puikkonen 145€ ja ITUN:n n. 1200€ . Lumien sulettua katsomme paikkaa koulun pihalla tarkemmin. Hanke toteutunee kesäloman aikana. kaupunki on luvannut rahoittaa hanketta.

- koulukuvaussopimus Valitsimme yhteisymmärryksellä Kuvaverkon kolmeksi vuodeksi eteenpäinkin koulukuvaajaksemme. Tilauksen voi muokata kuvauksen jälkeen kotona.

- koulumummo ja –pappa haussa. Tehtävänkuva on hyvin vapaa, lähinnä toimiminen oppilaiden tukihenkilönä ja apureina. Myös vierailujen määrä voi olla mummon / papan mukainen. Halukkaat voivat ilmoittautua Katariinalle.

- kahvakuulaa tarjolla (NoNs) Liisa Haikosen johdolla maanantaisin klo 18.00:
13.5., 20.5., 27.5. ja 3.6.

2.    Maisa Kantanen: Vanhemmat yrittelijäisyyden kasvattajana ja koulu yrittäjyyden edistäjänä
Teimme Mahdottoman tehtävän, joka osoittautuikin mahdolliseksi ja kivaksi. Mietimme myös kodin ja koulun mahdollisuuksia yrittäjyys/ yrittelijäisyys kasvatuksessa SWAT-analyysin kautta. Mietimme uhkia, vaaroja, mahdollisuuksia ja vahvuuksia. Tuotokset löytyvät koulun blogista.

3.    Tomi kertoi Google Apps Educationin käyttöönotosta. Tarvitsemme jokaiselle oppilaalle luvan oman tilin muodostamiseen. Oppilaille on tänään jaettu lupalaput, joissa myös lisää tietoa ohjelmasta.

4.    Arvonnassa onni suosi neljää onnekasta vanhempaa elokuvalipulla.


5.    Luokissa omat asiat+ ideoita kotityöviikolle

3-4 luokassa keskustelimme seuraavista asioita:

- Oppilaiden käyttäytyminen on huonontunut vuosien saatossa. Ajat ovat muuttuneet? Luokassammekin esiintyy huonoa käyttäytymistä esim. vastaan sanomista, kieltäytymistä tehtävistä, kouluvälineiden heittelyä ja jopa rikkomista sekä välinpitämättömyttä koulutyötä kohtaan.
- Lukuvuoden aikana on ollut tavallista enemmän välituntiselvittelyjä (lähes päivittäin), johtuen pääasiassa pelitilanteissa aiheutuneista erimielisyyksistä. Joskus asioiden selvittelyyn on mennyt koko seuraava oppitunti.  Näissä kahinoissa ja selvittelyissä on poikkeuksetta mukana sama porukka ja oppilaita myös koulun multa luokilta.
Toisen huomioiminen on vaikeaa ja syyllinen löytyy helposti muista, vaikka itsekin on ollut osallisena.
-       Myös kotitehtävien tekemisessä on parantamisen varaa. Usealla oppilaalla on kotitehtävät liian usein tekemättä. Osa tekee tehtävät, mutta asioiden opiskelua ei ole tapahtunut. esim. englannin sanakokeista tulee edelleen 2:sta, vaikka kaikki pystyisivät ne opettelemaan. Tuleehan uusi kappale vasta n. kolmen oppitunnin jälkeen. Jos sanoja ei opettele kotona ulkoa,ne jää oppimatta ja kielenopiskelu kangertaa jo alkumetreillä.
-       - Muutenkin pitkäjänteisen työn tekeminen on vaikeaa. Tehtävät hutaistaan vasemmalla kädellä ja niitä ei palata korjamaan kehoituksista huolimatta. Osalla oppilaista on myös vaikeuksia ottaa vastaan aikuisten ohjeita ja noudattaa niitä. Halu tehdä omia asioita ja omalla tavalla on niin suuri. Myös laiskuus vaivaa.
Toivottavasti tähän ”laiskuuteen” auttaa edes hiukan tuleva KOTITYÖJAKSO. Saimmekin vanhemmilta hyviä ideoita kotityölistan tekemiseen.

Edellä mainitut asiat eivät koske todellakaan koko luokkaa. Onneksi suurin osa oppilaista on jo sisäistänyt koulutyön merkityksen ja osaavat käyttäytyä yhteisesti sopimiemme sääntöjen mukaisesti. Moni oppilas on mennyt tässä asiassa myös eteenpäin lukuvuoden aikana.


Yhteistyöterveisin,

Katariina

Ei kommentteja: