1.
Vanhempainilta
Rahulan koululla 3.4.2013 MUISTIO
1.
Katariinan
yleiset asiat:
-
koulussamme on kaksi virkaa auki (1-2
luokan opettaja sekä englannin opettaja. Hakuaika päättyy 11.4. ja valinta
pyritään tekemään huhtikuun aikana.
-
pihakeinuhanke (lahjoitukset Matti Piispa ja Tero Puikkonen 145€ ja ITUN:n n.
1200€ . Lumien sulettua katsomme paikkaa koulun pihalla tarkemmin. Hanke
toteutunee kesäloman aikana. kaupunki on luvannut rahoittaa hanketta.
-
koulukuvaussopimus Valitsimme yhteisymmärryksellä Kuvaverkon kolmeksi vuodeksi eteenpäinkin
koulukuvaajaksemme. Tilauksen voi muokata kuvauksen jälkeen kotona.
-
koulumummo ja –pappa haussa. Tehtävänkuva on hyvin vapaa, lähinnä toimiminen oppilaiden
tukihenkilönä ja apureina. Myös vierailujen määrä voi olla mummon / papan
mukainen. Halukkaat voivat ilmoittautua Katariinalle.
-
kahvakuulaa tarjolla (NoNs) Liisa Haikosen johdolla maanantaisin klo 18.00:
13.5.,
20.5., 27.5. ja 3.6.
2.
Maisa
Kantanen: Vanhemmat yrittelijäisyyden kasvattajana ja koulu yrittäjyyden
edistäjänä
Teimme
Mahdottoman tehtävän, joka osoittautuikin mahdolliseksi ja kivaksi. Mietimme
myös kodin ja koulun mahdollisuuksia yrittäjyys/ yrittelijäisyys kasvatuksessa
SWAT-analyysin kautta. Mietimme uhkia, vaaroja, mahdollisuuksia ja vahvuuksia.
Tuotokset löytyvät koulun blogista.
3.
Tomi
kertoi Google Apps Educationin käyttöönotosta. Tarvitsemme jokaiselle
oppilaalle luvan oman tilin muodostamiseen. Oppilaille on tänään jaettu
lupalaput, joissa myös lisää tietoa ohjelmasta.
4.
Arvonnassa
onni suosi neljää onnekasta vanhempaa elokuvalipulla.
5.
Luokissa
omat asiat+ ideoita kotityöviikolle
3-4 luokassa
keskustelimme seuraavista asioita:
- Oppilaiden käyttäytyminen
on huonontunut vuosien saatossa. Ajat ovat muuttuneet? Luokassammekin esiintyy
huonoa käyttäytymistä esim. vastaan sanomista, kieltäytymistä tehtävistä,
kouluvälineiden heittelyä ja jopa rikkomista sekä välinpitämättömyttä
koulutyötä kohtaan.
- Lukuvuoden aikana on
ollut tavallista enemmän välituntiselvittelyjä (lähes päivittäin), johtuen
pääasiassa pelitilanteissa aiheutuneista erimielisyyksistä. Joskus asioiden
selvittelyyn on mennyt koko seuraava oppitunti. Näissä kahinoissa ja selvittelyissä on
poikkeuksetta mukana sama porukka ja oppilaita myös koulun multa luokilta.
Toisen huomioiminen on
vaikeaa ja syyllinen löytyy helposti muista, vaikka itsekin on ollut
osallisena.
-
Myös kotitehtävien tekemisessä on
parantamisen varaa. Usealla oppilaalla on kotitehtävät liian usein tekemättä.
Osa tekee tehtävät, mutta asioiden opiskelua ei ole tapahtunut. esim. englannin
sanakokeista tulee edelleen 2:sta, vaikka kaikki pystyisivät ne opettelemaan.
Tuleehan uusi kappale vasta n. kolmen oppitunnin jälkeen. Jos sanoja ei
opettele kotona ulkoa,ne jää oppimatta ja kielenopiskelu kangertaa jo
alkumetreillä.
-
- Muutenkin pitkäjänteisen työn
tekeminen on vaikeaa. Tehtävät hutaistaan vasemmalla kädellä ja niitä ei palata
korjamaan kehoituksista huolimatta. Osalla oppilaista on myös vaikeuksia ottaa
vastaan aikuisten ohjeita ja noudattaa niitä. Halu tehdä omia asioita ja omalla
tavalla on niin suuri. Myös laiskuus vaivaa.
Toivottavasti
tähän ”laiskuuteen” auttaa edes hiukan tuleva KOTITYÖJAKSO. Saimmekin vanhemmilta
hyviä ideoita kotityölistan tekemiseen.
Edellä
mainitut asiat eivät koske todellakaan koko luokkaa. Onneksi suurin osa oppilaista
on jo sisäistänyt koulutyön merkityksen ja osaavat käyttäytyä yhteisesti
sopimiemme sääntöjen mukaisesti. Moni oppilas on mennyt tässä asiassa myös eteenpäin
lukuvuoden aikana.
Yhteistyöterveisin,
Katariina
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti